W jaki sposób zadbać o stan nawierzchni bitumicznych?

Początek wiosny to czas, gdy na drogach zauważyć można największe zniszczenia. Ubytki, wykruszenia i spękania są prawdziwą zmorą zarządców dróg, ale także projektantów i wykonawców, którzy dążą do uzyskania jak najwyższej trwałości. W jaki sposób naprawiać nawierzchnie bitumiczne, by spełniały swoją funkcję przez kolejne lata? Dowiesz się tego, czytając dzisiejszy artykuł.

Dlaczego nawierzchnie bitumiczne pękają?

Wiele osób myśli, że główną przyczyną pękania nawierzchni bitumicznych jest obciążenie, na jakie są one wystawione przez 24h na dobę i w twierdzeniu tym jest sporo prawdy, ale warto wiedzieć, że odpowiednio zaprojektowana droga powinna zapewniać wysoką odporność na deformacje lepkoplastyczne i strukturalne czy spękania zmęczeniowe związane ze starzeniem się nawierzchni i dużym obciążeniem.

Najczęstszą przyczyną awarii są spękania termiczne, które powstają na skutek niskich temperatur występujących w naszym kraju zimą. Brak odpowiednich zabezpieczeń wykonanych w momencie, gdy spękanie występują tylko w warstwie ścieralnej sprawia, że degradacja postępuje i przenosi się w głąb podbudowy. Wody opadowe i roztopowe wnikają w pęknięcia coraz mocniej, a kolejne spadki temperatury poniżej zera sprawiają, że woda zamarza i ma działanie destrukcyjne na wierzchnią warstwę asfaltu.

Prawdziwy problem zaczyna się jednak w momencie, gdy wilgoć dostanie się do podbudowy. Następuje wtedy proces rozluźniania kruszywa, którego efektem jest powstanie bardzo dużych uszkodzeń. To właśnie dlatego tak ważne jest systematyczne wykonywanie przeglądów i zabezpieczenia nawierzchni przed nadejściem zimy. Wykorzystanie odpowiednich preparatów zapobiega pogłębianiu pęknięć i chroni drogi przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych.

W jaki sposób naprawia się nawierzchnie bitumiczne?

Naprawa nawierzchni bitumicznych wcale nie jest skomplikowana, ale podstawą, pozwalającą osiągnąć pożądany efekt, jest dobranie odpowiednich materiałów, które powinny uwzględniać rodzaj powstałej szkody.

Do najpopularniejszych sposobów naprawy zaliczyć można zastosowanie mas zalewowych na gorąco oraz mas zalewowych na zimno, które zapewniają wysoką elastyczność i dużą odporność na naprężenia. Masy zalewowe na gorąco można stosować na nawierzchniach asfaltowych i betonowych. To materiał idealny na wykonanie pracujących dylatacji. Bardzo dużą zaletą takiej masy jest znakomita przyczepność do podłoża oraz łatwość w nanoszeniu i wyrównywaniu. To znakomity materiał na uszczelnienie drobnych pęknięć i zmniejszenie ryzyka przesiąkania wody do głębszych warstw drogi.

Musimy pamiętać, że powierzchowne naprawy są możliwe wyłącznie, gdy pęknięcia są stosunkowo płytkie i występują na niewielkim odcinku asfaltu. Samo uszczelnienie warstwy ścieralnej na niewiele się zda, jeśli pęknięcia są głębokie i umożliwiają penetrację wody do warstwy podbudowy. W takiej sytuacji jedynym rozsądnym sposobem naprawy wydaje się wymiana części warstwy bitumicznej, która wygląda najgorzej.

W przypadku niewielkich dróg dojazdowych, które często są prywatne, wartym rozważenia sposobem naprawy jest zastosowanie asfaltu na zimno. Gwarantuje on bardzo dobre efekty, można go stosować przez cały rok, a regeneracja nawierzchni z jego wykorzystaniem jest niezwykle prosta. Można go kupić w workach ( asfalt w workach), a samo układanie nie należy do najtrudniejszych. Wystarczy odkuć spękany asfalt, starannie oczyścić powierzchnię i dobrze ją zagruntować. W ostatnim kroku należy rozsypać asfalt na zimno i zagęścić go odpowiednim sprzętem. Całą naprawę można więc przeprowadzić samodzielnie i nie jest ona skomplikowana.

Lepiej zapobiegać niż leczyć – odpowiedni projekt to absolutna podstawa

Problem spękań nawierzchni bitumicznych widoczny jest w naszym kraju każdego roku. Powodem takiego stanu rzeczy jest bardzo często użycie niewłaściwych materiałów i rezygnacja z ulepszaczy, które znacznie podnoszą odporność danej powierzchni na obciążenie i trudne warunki atmosferyczne.

Kolejnym problemem jest jakość wykonywanych podbudów. Niewłaściwa adhezja lepiszcza do kruszywa, niewielka grubość samej podbudowy czy brak odpowiedniego odwodnienia – to wszystko ma ogromy wpływ na stan powierzchni bitumicznej, a błędy na etapie projektowania czy wykonywania drogi skutkują bardzo szybką degradacją i powstaniem pęknięć, które w konsekwencji powodują niszczenie drogi.

Warto więc już na etapie projektowania dołożyć wszelkich starań, by nawierzchnia bitumiczna wykonana była w sposób prawidłowy. Odpowiedni projekt oraz stałe monitorowanie stanu drogi sprawią, że będzie ona w stanie zapewnić bardzo dużą wytrzymałość przez lata.